lördag 31 maj 2014

Affärer v.21

Under veckan som gått har jag genomfört 1 affär. Jag har ökat i Tethys Oil. Anledningen att valet faller på Tethys är att det är dom 20% i årlig avkastning jag tror kommer mig få till lägst risk just nu.

2014-05-27 Lång Köp Tethys Oil

Jag har en stor exponering mot oljemarknaden med Tethys och Bonheur. En något stor exponering kan andra personer känna men personligen ser jag ett stigande oljepris över dom kommande sex åren som ett troligt scenario. Mer om det i ett senare inlägg.

Jag har fortfarande en del likvider och tittar just nu på Intellecta efter besvikelsen marknaden känner över rättsprocessen och Q1:an.

Dom bolagen jag kan tänka mig att köpa/titta närmare på idag är följande:

Tethys Oil
Scandbook (pågår ett större inlägg om, som kommer att släppas under nästa vecka)
Intellecta
Tesco

Efter att ha läst Riskminimeraren:s stora analys av Tesco håller jag själv på att göra en översikt, framför allt över den geografiska marknaderna Tesco arbetar på.

Dagligvaruhandeln är en mycket attraktiv och defensiv bransch, och Tesco är den mest rimliga stora aktören just nu. Men bolaget dras med stora problem och en vilja att diversifiera. Vilket jag generellt ogillar hos bolagen jag vill äga. 

Vad har du köpt i veckan?

9 kommentarer:

  1. Hej både Tethys och Bonheur får väl betraktas som kvalitetsbolag men för båda känns kurspotentialen klart begränsad med befintlig info (Tethys kan ju förstås hitta en jätteoljekälla..).
    Har du titta på Protector forsikring ett snabbväxande norskt försäkringsbolag som bl.a ägamintid och aktiefokus bloggat om och har som största innehav. Bolaget känns minst sagt billigt med p/e 8 och en direktavkastning på 5,5 % och ännu bättre siffror på prognosen för i år. Bolaget är dessutom överkapitaliserat och vi kan nog vänta feta utdelningar framöver.
    Varför är bolaget så lågt värderat kan man undra. Ja jag tror att det är för det enda som skrivs om dem i Norge är missnöjda husköpare där säljaren tagit ägarskiftesförsäkring i Protector... men det är sådana impopulära bolag man ska köpa aktier i säger ju Buffett...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sigge!

      Kurspotentialen jämfört med CellaVision, Scandbook och G5 är precis som du säger mer begränsad på medellång sikt. Men totalavkastningen i båda bolag (Tethys mer i form av kursstegring) kommer enligt mina analyser slå 20% per år.

      Tethys kan defentivt göra ett par dubblingar kommande år. Men antagligen blir det betydligt lugnare takt

      Bonheur är intressant pga av diversifieringen till Vindkraft och Windcarrier, som tillsammans gör bolaget mycket intressant på lång sikt.

      Protector verkar helt klart vara en intressant investering, Jag ägde Protector förra året och fram till Q4 då jag sålde. då jag känder att den börjar bli fullvärderad. Fel av mig tydligen, har stuckit 10% sen dess.

      Jag känner att Protector inte passar i min portfölj just nu. Jag har verkligen svårt att sätta mig in i hur en riktigt bra försäkringsverksamhet opererar.

      Tack för din kommentar!

      Radera
    2. Tycker Protector bör passa in överallt nu svårt att bättre risk/reward med en värdering på nära hälften av peers... P/e 8 och direkt 5,5 % och bättre på årets prognos detta när folk springer benen av sig för diverse konjunkturkänsliga aktier på p/e kring 20 :-)

      Jag gissar att du som en del andra blev bortkollrad av några insiderförsäljningar som hade sina naturliga förklaringar. Nu har ju istället insiderköp och en finfin rapport kommit så det är bara att göra om hemläxan :-)

      Radera
    3. Nej, jag har inte fokuserat på Insiders, det gör jag generellt endast vid massförsäljningar.

      Jag tror helt enkelt att vinsten i dagsläget är i högsta laget av vad Protector klarar av. Bolaget är litet och jobbar i ett stim av hajar, som litet bolag med en klar nisch förtjänar man att tjäna bra med pengar där är vi helt överens.

      Men i mina ögon förtjänas inte en premiumvärdering då jag inte tror deras CR är hållbar, sen förtjänar inte deras investeringsportfölj en premievärdering heller då den är "liten" i sammanhanget. Den norska försäkringsmarknaden är i nuläget konkurrensutsatt.

      Ägarskiftesförsäkring är den delen jag tror är på toppen av sin nuvarande cykel, jag förväntar mig att den marknaden kommer vara mer trögflytande kommande år.

      Med det sagt är PROT ett intressant företag, i en defensiv bransch till en till synes attraktiv värdering. Men jag avvaktar kommande år för att se hur CR ration och kostandsmassan utvecklar sig.

      Radera
    4. Jag är av en annan åsikt än dig som framgått. Ägarförsäkringar har antagligen toppat men är numera en mindre del av företaget. Nu väntar snart breakeven i Sverige och Danmark och då kommer den verkliga vinstexplosionen. Bolaget har lägst kostnader i Norden som stor konkurrensfördel bland annat i och med att försäljningen går genom försäkringsförmedlare och de inte har någon kostsam försäljningsorganisation. Deras investeringsportfölj växer med ca 25 % årligen och ger en bra avkastningsbas. Bolaget är överkapitaliserat och vi kan förvänta oss feta utdelningar framöver.
      Men man behöver ju förstås inte slå på alla bollar och ibland kan det vara tungt att tydligöra sitt misstag genom att köpa tillbaka dyrare även om det vore det bästa. Lycka till med Tethys och Bonheur.

      Radera
    5. Jag har mer än gärna fel i mitt antagande gällande PROT då det skulle gynna många svenska investerare!

      Det kommer bli spännande att se utvecklingen kommande 2-3 år

      Radera
  2. Vad tror du om Whole Foods Market som ett komplement eller ett alternativ till Tesco?

    Jag har kollat på WFM och tycker bolaget verkar bra, men P/E 25,4 är en hög värdering och tillväxten var inte så stor senaste året vilket gör mig lite osäker. Men kursen är nära årslägsta efter nedgång nu i maj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hankman!

      Generellt sett älskar jag riktigt nischade bolag. Men just i Dagligvaru handel på lång sikt ser jag inte att Whole foods kommer kunna konkurrera med dom stora kedjorna, just för att mat/vatten kommer bli en mindre lätthanterlig produkt på lång sikt.

      Det finns en större intervju med CEO:n för Nestlé som beskriver problemen i dagens mat/dryck marknad på lång sikt, Tyvärr hittar jag inte intervjun. Jag rekommenderar dock starkt att titta på den.

      Vad gäller värderingen så är generellt defensiva dagligvarubolag väldigt högt värderade just nu. Med undantag för Tesco

      Om du är intresserad av Dividend growth champion inom Dagligvaruhandel så är väl Walmart ett bättre alternativ? Nummer 1 på en av världens bästa marknader till ett åtminstone okej pris i nuläget.

      Radera
    2. Här är intervjuerna
      https://www.youtube.com/results?search_query=Nestle+CEO%2C

      Radera