måndag 12 maj 2014

Kommande rapporter - Bonheur & G5 Entertainment

På torsdag lämnar två av mina längre innehav rapport.
Jag tog mig tiden att skriva ner mina förväntningar. Låt oss börja med Norges mest korsägda företag.

Bonheur:
Bonheur har haft en tuff Q1a med fallande riggrater, Jag förväntar mig en omsättning runt 2,750 MNOK och 840 MNOK i EBITDA. Siffrorna är i mina ögon inte jätteviktiga just nu. Bolaget kommer ha en väldigt tuff Q2 med ytterligare fall i riggrater, försvagning av dollarn och rejält engångskostnader. 

Det positiva är att överlikviditeten börjar investeras, i fredags annonserade man att man tillsammans med Ganger Rolf köper en 18.1% mer i NHST gruppen, som bland annat äger Dagens Næringsliv och Mynewsroom. NHST har det tufft just nu, precis som resten av gammelmedia, men utvecklingen tycker jag går i rätt håll, NHST är beslutade om att minska kostnadsmassan under 2014 och fortsätta flytten från print till online.

Bonheur ökade i förra veckan innehavet i Ganger Rolf, systerbolaget med det stora korsägandet. (för att läsa mer om ägarstrukturen kan ni läsa Lundaluppens inlägg här) Jag hoppas att dom fortsätter köpa mer av Ganger Rolf under året. delar av den 50% stora substansrabatten.

Jag hoppas få mer information om dessa två köp i rapporten, samt en uppdatering av kryssningsmarknaden i England, Jag tyckte mig se början på en vändning där under Q4an

G5 Entertainment: 
Remium gick idag ut med en revidering av sin prognos och höjde den till en rörelsemarginal på 20%

Detta är i mina ögon en väldigt djärv analys, mina egna prognoser tyder på att rörelseresultatet landar på 4-5 MSEK, alltså 10-12%. Det enda sättet jag kan se att Remium kommer fram till 20% är om jag helt har räknat fel på andel av försäljningen som görs på Windowsplattformen, där nästan enbart helägda, avskrivna spel finns, som dessutom har en lägre provision (20% efter 10.000$)  på försäljningen.
Här om dagen kom jag över en länk där jag fick exakta siffror på MAS (Mac app store) och har därefter jämfört en hel del. Jag har kommit fram till att om Windows store genererar högre intäkter än Mac app store (vilket jag är rätt säker på att den gör) kan min prognos vara för låg. Om mina teorier om WS8 stämmer genererar WS 4,5 - 3,5 MSEK per kvartal, varav 3-2.1 MSEK är vinst.

Jag låter ändå prognosen ligga oförändrad tills vidare. Men jag är mer övertygad nu att marknaden har helt fel på värdering av ett bolag som växer 30-40% i årstakt med lönsamhetsmål på 30% rörelsemarginal.

Det är svårt att inte vara positiv när 5 insiders(varav 2 finanschefer) har köpt för 2.5 mille under Q1 och april.

Jag ser med spänd förväntan fram emot den 15:e! och en rejäl uppvärdering av G5.

P.S Länken till Mac app store siffrorna hittar du här

P.S.2 Anledningen att Windowstore skulle genererar mer än Mac app store baserar jag på 1. 3 dubbla installationsbasen, 2. Rankas högre internt av G5, 3. Lägre provision. D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar