söndag 11 maj 2014

Marknaden vs Balansräknaren - Tethys Oil

Tethys Oil. Stockholmsbörsens attraktivaste oljebolag släppte rapport den 6:e. Den kan du läsa här. En rapport som mottogs med en gäspning.

Personligen anser jag att det var den bästa rapporten sedan B4EW4 fyndet annonserades. Bolaget borde stå i 80kr i dagsläget. Marknaden och jag är helt oense om hur bra rapporten faktiskt är.

Höjdpunkterna i mina ögon:

B4EW4
Utvärderingsborrningen på område 4 (B4EW4-7) påträffar olja och bekräftar reservoarens utbredning åt sydöst. VD var i Q4 presentation självsäker på att denna borrning skulle flytta över en del reserver från 3P till 2P gällande B4EW4 strukturen. Det nämndes inte i Q1 rapporten, inga flödes tal nämndes heller, i mina ögon tyder det på att mer arbete behöver göras på detta borrhål. 

Summan av kardemumman är dock att B4EW4 fortfarande breder ut sig och kommer öka reserverna för 2014.

Kassaflödet
Kassaflödet var kanonstarkt. man annonserar att man har råd att börja återköpa aktier. Jag förväntar mig ett fritt kassaflöde runt 20-25MSEK per kvartal Q2-Q4

Litauen och Raiseiniai licensen
Silurian Pinnacle Reef strukturerna som bekräftats på Raiseiniai licensen. VD nämner i Q1 presentation att om dessa är oljebärande och har god porositet kan dessa ge en signifikant ökning av reserver. Jag har studerat Silurian rev lite närmare och kommit fram till att blue sky scenario tyder på att brutto 40 miljoner fat (10,5 miljoner fat till Tethys) kan finnas i dessa rev(baserat på andra Silurian rev fynd). 

Olja har redan bekräftats på Raiseniniai licensen och har av-riskat prospekteringen en hel del. Pinnacle rev är geologiskt komplexa då alla ser unika ut, och borras på ett unikt sätt för varje enskilt rev.

Att pumpa upp olja i Litauen är en våldsamt lönsam affär. Den mycket höga kvalitén (nästan inget svavel) och de gynnsamma skattesystemet (nu mellan 2-16% skatt, håller på att höjas till 2-20%) gör att en miljon fat i Litauen bör värderas ungefär 3-4 gånger högre än Omansk olja.

Litauen har dessutom börjat komma närmare en enighet gällande skifferexplorations lagstiftningen. Där skiffer produktion kommer vara skattefritt första 3-4 åren sen 15% beskattning (Skifferproduktion kräver väsentligt mer kapital än vanlig produktion)

jag ser fram emot att se när/om Tethys återköper aktier på dagens nivåer kring 75kr. Jag ser det som mycket troligt med tillväxtutsikterna.

Har du några tips på andra intressanta oljebolag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar