onsdag 1 oktober 2014

Mörkt skimmer i portföljen

Min portfölj ligger i dagsläget mycket tung inom olje/oljeservicesektorn, ca 45%.
Med tanke på de senaste månadernas utveckling av oljepriset borde jag vara orolig?
Majoriteten läsarna skulle nog tycka att det åtminstone vore värt att lätta på några positioner, Lundaluppen skulle definitivt tycka det.

Jag har under förra veckan tagit en större position i Africa oil, vilket inte var något jag tidigare räknat med, men när marknaden handlade ner aktien rejält efter en "liten" besvikelse på reservuppdateringen och reavinstlagstiftningen såg jag min chans. Jag tycker i dagsläget bolaget är värt 33.15:- aktien med dagens kassa och bevisade reserver. Africa oil påverkas knappast av dagens oljepris, bolaget har minst 3 år till produktion, men antagligen 5 år innan det är igång ordentligt. Jag ser positionen som en längre swingtrade.

Huvudskälen till att jag köper AOI:
  • Africa oil har en av världens mest intressanta licensportföljer onshore och till dagens värdering får jag den gratis. 
  • Det är i mina ögon troligt att bolaget under nästa års reservuppdatering kan addera åtminstone 100 miljoner fat till i Lokichar reservoaren, appraisalprogrammet som just nu genomförs har haft god succces rate och att tänka sig att bolaget skulle hitta olja i färre än 50% av brunnarna är i dagsläget osannolikt (historiskt runt 80%)
  • Bolaget har på kort tid fått många negativa rekommendationer riktat mot sig efter det negativa nyhetsflödet. Eftersom AOI länge har vart lite av bankernas kelgris, känner jag att det inte otroligt att denna situationen kan ändras ifall AOI gör bra ifrån sig närmaste 2 kvartal, vilket också kommer påverka kursen positivt.
  • Potentialen att hitta olja i en ny licens är inte obetydlig. Skulle bolaget hitta olja i ett annan "basin" kan bolagets spekuleras upp rejält på kort sikt.
Dessa skäl till priset jag betalar ser jag som fin risk/reward på 1 års sikt. 

Tethys Oil är mitt största innehav i portföljen, bolaget befinner sig i en helt annan position än Africa Oil. Bolaget har ett starkt operativt kassaflöde, licenser där produktionen ökat kraftigt under 2014, ett fullt finansierat prospekteringsprogram i en licens där den mycket defensiva VDn har sagt "det finns olja överallt"

Tethys påverkas direkt av att oljepriset faller. Men inte i samma utsträckning som många andra bolag, Tethys opex ligger runt 10$ fatet och bolaget har dessutom hedgeat delar av årets produktion på 90$. Tethys sitter med en underbar balansräkning som ger stort utrymme att ta del av en desperat M&A marknad, om oljepriset faller ytterligare kan Tethys definitivt köpa in sig i nya fält. Något som inte vore helt fel med tanke på att det operativa kassaflödet täcker arbetsprogrammen både på de Litauiska licenserna och Oman block 3&4 och det blir över ett par hundra miljoner.

Bonheur däremot får det mycket tufft med fallande oljepriser. Bolaget ägande i Fred Olsen Energy har i år tagit mycket stryk efter att riggarna har fått sitta i dry dock under betydligt längre tid än väntat, samt att dom har förlorat två kontrakt. Det kan tydligt ses i Bonheurs aktiekurs. I mina ögon är dock dom nya investeringarna betydligt mer intressanta än oljeservice delen, Windcarrier har tagit flera kontrakt under sommaren och marknaden för offshore vindkraft växer kraftigt i Europa. Bonheur är ett inte ett direkt spel på att oljeservice utan ett spel på en stark vision där bolaget förflyttar resurser från Oljeservice till renewables under en mycket lång tid till en stark rabatt.

Jag är nöjd med mina positioner och kommer inte ändra min syn på bolagen i dagens läge.

Jag är på lång sikt bullish för oljepriset. Skifferboomen i USA är i ett tidigt skede, och rapporterna är långt ifrån ense om hur mycket olja bolagen lönsamt kan producera. produktionsraterna faller mycket snabbt efter nya hål öppnas. 

Debt/equity på dom börsnoterade oljebolagen verksamma inom Skifferprospektering/produktion har stigit i rasande takt för att driva expansionen. Vi har sett ett par konkursen och relativt hög M&A aktivitet inom området. Många bolag vill bli av med land positioner för att kunna finansiera pågående aktivitet.



1 kommentar:

  1. Ingen uppdatering på flera månader hoppas du inte sitter fast i olja och oljerelaterat...

    SvaraRadera