torsdag 15 maj 2014

Rapporter & stämma

De två senaste dagarna har varit turbulenta, 2 av mina innehav rapporterade under morgonen, För mig tillfredsställande rapporter över lag. inga direkta överraskningar.

Dessutom spenderade jag dagen i Stockholm igår, Tethys Oils årsstämma gick av stapeln på Nootska palatset och Jag tog mig dit för att skåda ledningen och förhoppningsvis får ännu mer känsla för bolaget

Men låt oss börja med rapporterna.

G5 Entertainment:
Av någon underlig anledning fick G5 för sig att släppa rapporten mitt under morgonen efter börsens öppning. Inget vidare beslut i mina ögon.

Vad gäller siffrorna så var allt frid och fröjd.
Omsättning: 39.1 MSEK
Rörelseresultat: 5.156 MSEK
Rörelsemarginal före engångskostnader: 14%
Kassaflöde: 7.187 MSEK
Vid dagens stängning värderas G5 till EV/EBIT 13 - P/E 17 Price/sales: 2,7 för 2013
(EV=Börsvärde-nettokassa)

Låt oss titta på vad peers i fältet värderas till:
GLU Mobile:
omsatte 292 MSEK I Q1. förlorade 36 MSEK
Börsvärde: 1 990 MSEK
Price/sales: 2.9 för 2013

GAMEVIL:
omsatte 178 MSEK, rörelseresultatet landade på 24,25 MSEK (13.5%) alltså liknande G5
Värdering: 2 305 MSEK omsättning 2013: 496,6 MSEK
P/S: 4,6 P/E 29,1

Detta är en fingervisning av vad jag tycker är fel med dagens värdering.

jag förstår att en viss rabatt ska finnas i G5 gentemot värderingen av GAMEVIL. GAMEVIL har starka franchises. Men inte ska dom värderas under ett förlustbringande exempel med så bred spelportfölj som G5 har.

Jag tycker fortfarande att en rättvis värdering av G5 är runt 42-45kr efter dagens rapport

Bonheur:
Även Bonheur släppte rapport idag. vinsten föll pladask, jag var nära mina estimat i både omsättning och EBITDA.  Inga större överraskningar dök upp i rapporten , det kom fram att ett nytt kontrakt för Windcarrier divisionen kommer igång i September, 570 dagar långt vilket är väldigt roligt! Tyvärr står fortfarande en rigg utan uppdrag i Nordsjön.

Det jag tar med mig är utvecklingen i Renewables och Windcarrier ser ut att under 2015 generera lika mycket pengar som Fred Olsen Energy.

Tethys Oil:
Jag fick chansen att gå på årsstämma igår. En rolig och bitvis rörig tillställning. Aktiespararna var på plats och visade sitt ogillande av återköpen och nyemission bemyndigandet. Representanten dom skickade gav mig intrycket att inte vara insatt i bolaget och stod emot förslagen av principskäl. Magnus påpekade att om förvärv ska göras måste dom ha möjligheten att använda båda dessa (alltså återköpta aktier, och potentiellt NE)

Lite godbitar som dök upp under dagen


  • I Litauen har Tethys 40% skatt (inte 16-20% som jag rapporterat tidigare, lustigt då det står i Litauens skattelagstiftning)
  • Hela Litauen är självfinansierat av Gargzdai licensen
  • Mer 3D seismik ska skjutas sydväst om Saiwan east
  • Åtminstone en prospekteringsborrning kommer borras på västra delar av blocket (där det har hittats olja på 80 talet)

Det var allt för mig, jag återkommer i helgen med en analys av Tethys Oil

1 kommentar:

  1. Kan du skicka en e-mail adress där man kan nå dig.

    SvaraRadera