torsdag 22 maj 2014

Mål

Under åren jag har vart mer aktiv och mer ambitiös i min karriär har bilden av mina mål blivit mer klara. Det har lett till fantastiska framsteg i mitt yrkes och karriärsliv. Men framförallt har det bidragit till att jag har blivit en bättre person.




Mål och målsättning är konstant med mig i min vardag. Jag sätter idag högre krav på mig själv och mitt agerande i nästan alla situationer jämfört med för ett år sedan. Jag märker att ju mer fokuserad jag blir på målen jag sätter upp. Desto enklare blir dom att ta itu med och förverkliga dom. När jag släpper taget om mina mål och "latar mig" så glider dom ifrån mig snabbt. Men det är okej. Att vara okej med mina egna misstag är en av mina starkaste karaktärsdrag.

De senaste 3 åren har varit en fantastisk resa. Att lära känna mig själv har vart oumbärligt för att hitta sättet för mig att utveckla mig själv på det mest effektiva sätt. Under 2013 hade jag ett större mål och ett tiotal små. Bland annat att öka sparandet för att skapa större självständighet, öka antalet anställda i mina företag, göra större socialt avtryck, skaffa flera vänner, bli mindre översittartyp och flera andra småsaker.

Hur kopplar det samma med en investeringsblogg tänker du? Det ska jag berätta.

Det största målet jag hade i Januari 2013 var att komma närmare min passion. Det har lett fram till att jag har bestämt mig för att ägna mer tid åt det jag älskar, aktier, företag och investering.

Just nu känner jag att målet är att bli Sveriges bästa småbolagsanalytiker! Det är ett högt uppsatt mål såklart, och det sporrar mig som aldrig förut!

Hur ser dina mål ut? Har du hittat din passion?

Målet är svårt att mäta. Speciellt utan anställning och utbildning inom finansbranchen, det gör det ännu mer spännande! 

Jag har inte satt en tidsaspekt på målet, jag har heller inte bestämt parametrarna för hur jag kommer mäta mig gentemot te.x jämförelseindex (vilka automatiskt blir småbolags index, så som Aktietorget, NGM, First north, Small cap och Mid cap.  Index känns dock för smalt och inte rättvisande då jag har fördelar sett till hur jag kan ta mina positioner.

Ett annat alternativ kan vara att sätta målet att mäta hur mina analyser procentuellt slår rätt/fel ut. Även detta är svårt att göra 100% rätt då tidsaspekten och marknadens psykologi kan slå för/emot mig.

Har du en idé hur vi kan mäta detta?

1 kommentar:

  1. Hej,
    Verkar inte som min förra kommentar kom fram. Jag skulle vilja komma i kontakt med dig, men hittar ingen mailadress. Kan du maila mig på adam@whatsupglobal.com
    Mvh Adam

    SvaraRadera