måndag 2 juni 2014

En dag av IR frågor




Att ta kontakt med ledningen i bolagen jag investerar i känner jag som essentiell i nästan alla mina innehav av flera olika skäl. Huvudskälen till att ta kontakt med bolagen varierar ofta. Men två av skälen följer alltid med, hur mycket information släpper ledningen med sig, och på vilket sett kommunicerar dom till mig. På vilket sätt svarar ledningen. 

Detta är för mig viktiga detaljer i en investering. Jag som är mycket nyfiken och gärna sätter mig in på detaljnivå i vissa branscher kommer ofta bra överens med bolagsledningar. Speciellt bolag som är entreprenörsstyrda av grundaren/grundarna, som brinner mer än mig och gärna delar med sig. Här är det viktigt att inget markandspåverkande kommer ut, detta har skett ett fåtal gånger men inte i något av mina nuvarande innehav.

Jag ställer generellt frågor efter varje rapport i flera bolag. G5 och Tethys Oil är dom jag har ställt  mest frågor till. G5 var av investerings skäl, mest för att förstå affärsmodellen mer ingående, VD (Vlad) och CFO (Odd) har vart mycket tillmötesgående och har bidragit till min tro på bolaget. Jag är dock fortfarande emot deras optionsprogram, Deras höga lön, höga bonus och optionsprogram rimmar illa med det stora aktieägandet. Precis som Buffett och Coke väljer jag dock att ha överseende med det tills vidare.

Tethys Oil är mest för att jag är nyfiken på deras arbete och vill lära mig mer av hur bolaget opererar. Bolaget här förändrats så mycket dom senaste tre åren i takt med att dom växt så det knakar, vilket gör att jag ibland gör felbedömningar gällande vissa saker i deras verksamheter

Är ni aktiva med er kontakt med bolagen ni investerar i?

3 kommentarer:

  1. På sistone har det blivit mycket mer än tidigare och jag håller med om att det bidrar mycket till förståelsen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kenny!

      Vilket/vilka bolag har du kontaktat?

      Radera
    2. De jag har haft mest kontakt med är de jag har kontaktat på sistone, dvs. Protector forsikring, Slaturfelag Sudurlands och Vardia Insurance Group. Trevligt bemötande i samtliga fall och det har bidragit till förståelsen eller rätat ut frågor i samtliga fall.

      Radera