tisdag 8 juli 2014

Uppdateringar i portföljbolagen

Mitt i den Svenska semestern släpper två av mina innehav nyheter.

G5 Entertainment:

PM:

"Baserat på tillgängliga försäljningssiffror för perioden april-juni 2014 prognosticerar G5 Entertainment kvartalsintäkter om cirka 40 miljoner kronor. Det motsvarar en försäljningstillväxt om 83 procent jämfört med motsvarande kvartal 2013.
Koncernens delårsrapport för perioden januari-juni kommer att publiceras den 15 augusti"
En stor och trevlig överraskning att G5 presterar långt över mitt estimat. Jag tror dock att EBIT marginalen kommer att vara lägre än jag förväntat mig. Baserat på den förväntade tillväxten i marknaden och placeringar på distimo tror jag nu att resultatet kommer bli följande:

Omsättning: 40 MSEK
Rörelseresultat: 5,5 MSEK

Tethys Oil:
PM:
"Tethys Oil har ökat bolagets indirekta andel i Rietavaslicensen (onshore Litauen) till 30 procent från tidigare 14 procent, i samband med att samarbetspartnern Chevron väljer att lämna licensen.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Arbetsprogrammet är fullt finansierat genom befintliga medel i joint venturebolaget LL Investicos.
Tethys meddelar vidare att intresseandelar i Raiseiniailicensen (onshore Litauen) har ökat från 26% till 30% efter justeringar inom ägargruppen"
En för mig väntad utveckling, Chevron lämnade under förra året tillbaka dom andra licenserna dom vann i auktionen i Litauen. Om inga exceptionellt goda konventionella strukturer skulle hittas på licensen så är det självklart att lämna tillbaka licensen till partners.
Det är såklart ett litet bakslag för Tethys. detta kommer antagligen att påverkar dom utdelningar man tidigare fått från det samägda bolaget som man har licenserna i. Jag avvaktar att ändra min värdering av Tethys tills mer information om hur långt bolaget har kommit i sina Litauiska licenser.

Det positiva är nu att vi kanske får se mer löpande information om det pågående arbetet. Litauen har alltid vart att betrakta som en gratisoption enligt VD Nordin. Men under 2012/2013 har Nordin under sina presentationen talat om de positiva upptäckterna i Litauen bolaget har hittat. Under 2015 kommer vi veta mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar