fredag 4 juli 2014

Balansräknarens utveckling H1 2014

Portföljen:
Mer än halva 2014 har passerat förbi och det är dags att se hur portföljen har utvecklats under året.


  • 18% av avkastningen kommer från utdelningar och realiserade affärer
  • 10% av avkastningen kommer från befintliga innehav
  • Likviditeten i portföljen: 15%
  • Antalet transaktioner (köp & sälj) för första halvåret: 107st
  • Antalet kortsiktiga förlustaffärer: 3st 
  • Andelen av antalet kortsiktiga affärer med förlust: 6%
  • Årets utdelningar: 1.6% av portföljens värde

Reflektion:

Jag är något missnöjd med inaktiviteten i portföljen. Jag har pga av tidsbrist inte hunnit ta så många korta positioner som jag har känt för. Det hoppas jag kommer ändras under H2 då jag kommer att få ytterligare ett jobb (med koppling till aktiemarknaden)

 Jag är mycket nöjd över portföljutvecklingen över halvåret, men missnöjd över flera av mina långsiktiga innehavs utveckling. G5 går segare än väntat (inte operativt sett), Tethys har utvecklats väl efter den 30:e men jag förväntar mig betydligt högre kurser under slutet av året. Bonheur har utvecklats bättre än väntat, detsamma för CellaVision0, Scandbook går som förväntat.

Sparande:
  • Det totala sparandet täcker nuvarande levnadsstandard i 3,5 år
  • Nysparandet ökar mitt privata networth med 20% rullande 12 månader, detta påverkar inte portföljens utveckling
  • Sparkvoten har i snitt varit 55% vilket är något sämre än väntat

Hur har ditt halvår varit?

6 kommentarer:

  1. Mycket imponerande! Lite besviken att du låg under SIX ett par veckor i mars :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Ja Det var tråkigt när Putin fick spelet. Det bidrog dock till rejäl överavkastning efter Ukraina-krisen. Jag var en köpare såklart.

      Hur har din portfölj gått?

      Radera
  2. Snyggt, ligger i dag på +18% helt enligt mitt mål, 1 % överavkastning/månad mot SIX Return index, över tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Det är fantastisk avkastning!

      Hur ser strategin ut för att nå dina mål?

      Radera
  3. Imponerande! Är själv långt ifrån nöjd över vad man har gjort med sitt lilla kapital på avanza. Men med tiden samt större kapital så ska det nog ordna sig!

    107 transaktioner låter som en enorm summa för en sparare som enbart köper och säljer ett bolag om det går åt helvete:

    Trevlig Sommar!

    SvaraRadera
  4. Hej KJBRMM : )

    Tack. En hel del tur som alltid när jag överpresterar index så pass mycket.

    Ja, kanske, Jag köper dock flertalet olika bolag i mina trades, och har aldrig mer än en trade åt ingen då jag har ett begränsat kapital att trade:a med.

    Tack för en bra blogg och Trevlig sommar!

    SvaraRadera