torsdag 24 juli 2014

Commar, Col & CellaVision



Senaste två veckorna har vart packade med rapporter. Gunther Mårder summerar i Sparpodden att börsbolagen sammanslaget har slagit analytikerna. Det är trevligt att höra för indexsparare och andra med breda aktieportföljer.

Personligen sysslar jag med mer fokuserade investeringar och makro är inte lika viktigt för mig. 

I veckan rapporterade mitt största innehav CellaVision(CEVI). En kanonrapport som slog alla prognoser jag har sett postas på Twitter, forum och Redeye/EPB.

 Net sales increased by 50 % to SEK 54.2 million 
(36.1).
 Operating profit increased to SEK 10.8 million (-0.4).
 Operating margin increased to 19.9 %.
 Profit before tax increased to SEK 11.4 million (-0.5).
 Earnings per share increased to SEK 0.38 (-0.01).

idag handlas bolaget på följande multiplar på rullande 12 månader
P/E: 18
EV/EBIT: 13,7

Värderingen har kommit upp rejält och bolaget börjar närma sig sina peers. 

Bolaget utvecklas väl även om Asien fortfarande laggar. Jag förväntar mig att det kommer finnas uppdämt behov vid releaser av DI-60 & DM9600 och har höjt min egna prognos för Q4:an.

Bolaget är fortfarande köpvärt i mina ögon och jag kan tänka mig att öka om Q3an utlöser vinsthemtagningar.

Scandbook
Efter den tråkiga rapporten sålde jag innehavet i Scandbook. Omsättningen och kassaflödet var långt ifrån mina antaganden. Bolaget är nu rätt dyrt och att ta hem vinst känns rätt. Det är inte omöjligt att jag återbesöker aktien  om kursen dyker dock.

Att köpa Scandbook var möjligtvis fel. Att satsa på kassaflöde efter en längre tid av minskade CAPEX kostnader kändes spontant rätt. Men det verkar som nya investeringar kommer ta fart och kassaflödet kommer påverkas.


Jag bevakar fortfarande SB och hoppas resultatet kommer igång i Q3:an samtidigt som kursen sjunker, önsketänkande såklart.

G5 Entertainment

För likviderna i SB köptes mer G5. Bolaget har släppt preliminära försäljningssiffror som kom in bra över mina antaganden och bolaget har fortsatt sjunka i värde senaste 2 veckorna. Jag förväntar mig att bolaget kommer få mer uppmärksamhet efter Q2:an med 15% uppsida på kort sikt.

Tethys Oil

Tethys släppte häromdagen produktionssiffror, aktieägare i Tethys blir fortsatt löjligt bortskämda med produktionsrekord månad efter månad. Bolagets aktiekurs har legat still ett tag nu och nysparande har gått in i Tethys i ett par månader nu.

Jag ser rejäl uppsida under året för Tethys.

Bonheur

Bolagets rapport kom in nästan exakt i linje med min prognos som du kan hitta här

Operating revenues were NOK 2 771 million (NOK 2 607 million)
Operating result before depreciation (EBITDA) was NOK 845 million (NOK 1 138 million)
Operating result (EBIT) was NOK 158 million (NOK 642 million)
Net result after tax was NOK 130 million (NOK 550 million)
Earnings per share were NOK 1.9 (NOK 8.4)

Det finns inte mycket att säga mer än att jag förväntat mig något bättre reslutat för Renewables.

Bolaget är fortfarande väldigt billigt och jag kan tänka mig att köpa mer om jag inte ser uppsida i mina andra innehav.

9 kommentarer:

  1. CellaVisions siffror var mycket imponerande och överträffade min förväntningar med råge.

    Grattis och jag är mycket gladare när jag har fel om saker som går bättre än förväntat än när jag har rätt om saker som går värre än förväntat =). Jag hoppas lite på vinsthemtagningar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh! Det är friskt med ifrågasättande av alla case. Jag tycker din sammanställning i mångt och mycket var bra!

      Ja vi håller tummarna för en mycket seg Q3:a med uppskjutning av beställningar pga av DM9600. Att köpa på 15:- igen lär vi dock aldrig få :/

      Radera
    2. Att.inte ankra på priset är en stor utmaning. Jag nöjer mig med att veta.om ökningen i Europa är ett tecken på ökad försäljning eller lageruppbyggnad och PE18

      Radera
  2. Förresten.

    Har du gjort en Analys av Formpipe? Jag såg att du hade dom i portföljen.

    SvaraRadera
  3. EV/EBIT 17 på rullande 12 månader, hur räknar du då? Bolaget hade en positiv EO i Q3 2013 och en negativ EO i Q2 2014. Rensat för detta är EBIT 46,4 MSEK. BV 668 MSEK och EV 621 MSEK. 621/46,4= 13,4 och inte 17. Desstuom värderas peers till EV/EBIT 20-23 på LTM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt!

      Jag som kollar på fel rad!

      Uppdaterat

      Radera
    2. Jag tycker inte riktigt att CellaVision förtjänar riktigt lika hög värdering som te.x Sectra.

      Men det är fortfarande billigt på rullande 12 månader. Det återstår att se om dom klarar av att leverera 15% tillväxt på kommande två rapporter Det är starka jämförelsekvartal att ta sig an.

      Radera
  4. Sectra växer långsammare än CellaVision och värderas till 28x EBIT LTM, dvs 100% upp för samma värdering. CellaVision kommer sannolikt inte att växa 15% under andra halvåret men det räcker ju med 9% tillväxt för att aktien ska handlas under 12x EBIT just nu. Sen finns stor potential i Asien 2015. Uppgången har nog bara börjat i denna aktie.

    SvaraRadera
  5. CEVI skulle behöva gå upp 100% från 28 kr för att värderas i linje med Sectra. Ett bolag som växer långsammare än CellaVision.

    SvaraRadera